Multiscope In ’t nieuws – februari 2015
- 3 maart 2015
Weg met Facebook, ruilen van baan en de wereld ontdekken!
Het marktonderzoek dat Multiscope voor verschillende opdrachtgevers in de maand februari 2015 heeft uitgevoerd heeft te maken met verandering, ergernissen en terughoudendheid. Het marktonderzoek geeft een interessant beeld van de gedragingen van Nederlandse consumenten. Zowel in een werksituatie als in de privé-sfeer.
Nederlanders willen verandering. Facebook is het populairste sociale media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Nederlanders zijn de files zat en overwegen een banenruil om minder reistijd kwijt te zijn. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie lange rondreis.
Nederlanders ergeren zich. Of het nu gaat om betaald parkeren voor een bedrijfsbezoek of uitpuilende parkeerterreinen, de Nederlander is hier klaar mee. En ook op wintersport zijn de ergernissen niet uit te lucht. Bijvoorbeeld, te drukke pistes, rijen bij de liften of asociaal skigedrag van snelheidsduivels.
Nederlanders zijn terughoudend. Althans, wat betreft elektrische auto’s. Men ziet een beperking in de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten.
Facebook-gebruik Nederlanders daalt in 2015
Facebook was in 2014, net als het jaar ervoor, verreweg het populairste sociale netwerk. Bijna drie kwart van de respondenten heeft een Facebookpagina. 13 procent van de gebruikers verwacht echter komend jaar minder vaak te facebooken. Bij 6 procent van de gebruikers is het tegenovergestelde het geval. Met name mensen tussen de 18 en 34 jaar gaven aan dat ze Facebook waarschijnlijk minder gaan gebruiken.
Klik hier voor het volledige artikel.
Facebook lijkt aan populariteit in te boeten
Het aantal Facebookprofielen van 18-34 jarige is het afgelopen jaar vrijwel gelijk gebleven. In 2013 was het 79 procent, nu is het 78 procent. Het aantal Facebookgebruikers is het afgelopen jaar in Nederland licht gegroeid, maar dat komt volgens Multiscope vooral voor rekening van de 35-plussers.
Klik hier voor het volledige artikel.
Nederlanders verwachten afname Facebook-gebruik
Dat blijkt althans uit onderzoek van Multiscope onder bijna 9.000 mensen. Hen werd gevraagd welke sociale netwerken ze gebruiken, en hoe vaak. Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de mensen een Facebook-profiel heeft, dat gemiddeld 5 uur en 42 minuten per week gebruikt wordt. Ruim een jaar geleden bleek uit een vergelijkbaar onderzoek van Multiscope dat Facebook-gebruikers zes uur per week actief waren. Het aantal mensen met een profiel lag toen nog wel iets lager, op 71 procent.
Klik hier voor het volledige artikel.
Een op zeven Nederlanders is actief op sociale media
Ongeveer 12 procent van de respondenten die sociale media gebruiken zegt postings alleen te lezen, maar nooit zelf iets te posten. Ongeveer 47 procent van de respondenten claimt weinig berichtjes online te zetten, zo zegt Multiscope in een toelichting tegenover Tweakers naar aanleiding van een bericht op de eigen site. Het aantal mensen dat nooit iets post op sociale media is daarmee het afgelopen jaar toegenomen. Een jaar geleden postte nog 10 procent niets op sociale media.
Klik hier voor het volledige artikel.
Gebruik Facebook daalt in 2015
Facebook is het meest gebruikte sociale netwerk, maar toch laten steeds meer Nederlanders Facebook links liggen. Dat blijkt uit marktonderzoek door Multiscope. Dit wordt toegelicht in een radiointerview tussen Multiscope en BNR radio.
Klik hier voor het volledige artikel.
De files zat? Ruil van baan!
Waarom zou een Amsterdammer zijn werk doen in Den Haag, terwijl hij in Amsterdam (min of meer) dezelfde functie kan uitoefenen als hij van baan ruilt met iemand uit Den Haag die in Amsterdam werkt? Veel banen zijn inwisselbaar en er zijn onnodig veel forensen: dat is de gedachte achter de oprichting van veel banenruilwebsites. Uit onderzoek in opdracht van Banenruil.nl door onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat 52% van de ondervraagde werknemers een banenruil zou overwegen, vooral om minder reistijd kwijt te zijn.
Klik hier voor het volledige artikel.
Nederlandse vakantieganger wil wereld ontdekken in 2015
De wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staan hoog op het lijstje van goede voornemens. Want bijna één op de vijf Nederlanders kiest dit jaar voor een vakantiebestemming waar hij of zij nog niet eerder is geweest. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie lange rondreis.
Klik hier voor het volledige artikel.
Bezette parkeerplaats grootste ergernis
Mannen ergeren zich het meest aan een drukke parkeerplaats bij een bedrijfsbezoek (33 procent), vrouwen vooral aan betaald parkeren (33 procent). Daarnaast hebben vrouwen in vergelijking met mannen een grotere hekel aan onveilige parkeerplaatsen.
Klik hier voor het volledige artikel.
Merendeel van de Nederlanders ergert zich op de piste
Nederlandse wintersporters ergeren zich aan anderen, maar uit het onderzoek blijkt dat ze zelf ook voor irritaties zorgen: de helft van de sneeuwliefhebbers (52 procent) neemt weleens onbewust of bewust een risico op de piste. Dat laatste geldt nog meer voor jongeren: driekwart geeft aan weleens een gokje te nemen.
Klik hier voor het volledige artikel.
Consument vreest drempels elektrisch rijden
De consument ziet praktische drempels. De grootste drempel om niet tot aanschaf over te gaan is de actieradius van elektrische auto’s (32 procent). De verwachting is dat een elektrische auto gemiddeld 240 km kan rijden op een volle accu. Daarnaast zijn de hogere prijs voor de modellen (30 procent) en te weinig oplaadpunten (16 procent) belemmeringen.
Klik hier voor het volledige artikel.
0 comments on Multiscope In ’t nieuws – februari 2015