24% haalt bestelling koffie- en lunchketens af
- 16 januari 2025
Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. De meeste bezoekers bestellen eten én drinken (47%). Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Driekwart bestellingen ter plaatse genuttigd
Ruim driekwart (76%) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse en bijna een kwart (24%) wordt afgehaald. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bij Brownies&downieS (99%), Doppio Espresso (98%), Coffeelovers (96%) en Anne&Max (96%) nuttigen klanten vrijwel alle bestellingen ter plaatse. Klanten van Dunkin’1 halen juist het merendeel van hun bestellingen af (66%), net als bij Julia’s (64%). Bij Starbucks, BackWERK en Subway ligt het afhaalaandeel op 40%.
Dunkin’ populairder onder jongvolwassenen
Koffie- en lunchketens trekken verschillende leeftijdsgroepen aan. Nederlanders van 50 jaar en ouder vormen de grootste groep bezoekers bij Délifrance (56%), Coffeelovers (54%), La Place (45%) en Bufkes (45%). Jongeren van 18 tot 34 jaar domineren juist bij Dunkin’ (74%), De Broodbode (69%), Vlaamsch Broodhuys (59%), Bagels & Beans (55%), Cofffeecompany (52%) en Subway (52%).
Meeste bezoekers bestellen eten én drinken
Bijna de helft (47%) van de bezoekers bestelt zowel eten als drinken bij een koffiezaak of lunchroom. Ruim een kwart (27%) kiest alleen voor eten, terwijl 26% uitsluitend drinken bestelt. In de afgelopen twaalf maanden bezocht bijna twee derde (65%) van Nederland minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Het grootste deel van Nederland (43%) bezocht meerdere koffiezaken en lunchrooms. De overige 22% ging slechts naar één koffie- of lunchketen.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.999 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
1 De Nederlandse tak van Dunkin’ is in oktober 2024 failliet verklaard. De curator heeft in november een akkoord bereikt over een doorstart.
0 comments on 24% haalt bestelling koffie- en lunchketens af