93% klanten wil bij huidige autoverzekeraar blijven
- 12 september 2024
Het overgrote deel van de klanten (93%) wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van 24 jaar. Allianz Direct scoort het laagst op intentie om klant te blijven. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.
Loyaliteitsmatrix
De klanthistorie en de intentie om klant te blijven in de komende 12 maanden brengen samen de loyaliteit van de Nederlandse autobezitters in kaart. De klanthistorie staat voor hoelang klanten al aangesloten zijn bij een verzekeraar. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van verschillende autoverzekeraars ten opzichte van elkaar.
Gemiddelde klanthistorie is 16 jaar
Automobilisten blijven gemiddeld bijna 16 jaar trouw aan hun huidige autoverzekeraar. Ruim negen op de tien automobilisten (93%) zijn van plan om het komende jaar klant te blijven bij de huidige verzekeraar. Met andere woorden, het overgrote deel van de verzekerden heeft geen plannen om van autoverzekeraar te veranderen.
Interpolis langste klanthistorie
Vier autoverzekeraars springen eruit met zowel een bovengemiddelde intentie als een bovengemiddelde klanthistorie: Interpolis, Univé, Centraal Beheer en ZLM. Opvallend is dat de grotere autoverzekeraars van Nederland tot deze groep behoren. De klanten van Interpolis zijn gemiddeld al ruim 24 jaar klant. Interpolis heeft daarmee de langste klanthistorie van alle autoverzekeraars. Aon volgt op de tweede plaats, met een gemiddelde historie van ruim 23 jaar.
Allianz Direct heeft de laagste intentie
Zeven verzekeraars scoren zowel onder het gemiddelde op intentie als op klanthistorie. Allianz Direct heeft met 87% de laagste intentie van alle autoverzekeraars in de markt. Klanten van Promovendum en InShared zijn gemiddeld het kortst klant, met een gemiddelde historie van slechts 6 jaar.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, premie, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor autoverzekeraars. In het onderzoek zijn 5.264 autobezitters van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse populatie autobezitters.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on 93% klanten wil bij huidige autoverzekeraar blijven