Drie op vijf Nederlanders gebruikt prijsvergelijkingsite
- 20 januari 2022
Nederlanders vinden het belangrijk om prijzen te vergelijken bij een online aankoop. 58% gebruikt daarom prijsvergelijkingsites. Kieskeurig.nl en Consumentenbond.nl zijn het meest populair. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Meerderheid gebruikt vergelijkingsites
Prijsvergelijkingsites spelen een belangrijke rol in de aankoop van producten of diensten. Maar liefst driekwart van de online shoppers (76%) vindt het belangrijk prijzen te vergelijken voordat zij een online aankoop doen. De meerderheid (58%) gebruikt daarbij prijsvergelijkingsites. Mannen (64%) maken vaker gebruik van dit soort websites dan vrouwen (51%). Daarnaast is opvallend dat hoger opgeleiden (67%) vaker prijsvergelijkingsites gebruiken dan lager (57%) en middelbaar opgeleiden (58%).
Kieskeurig.nl en Consumentenbond vaakst geraadpleegd
Online shoppers gebruiken het vaakst Kieskeurig.nl (26%), Consumentenbond.nl (25%), Independer.nl (22%), Beslist.nl (20%) en Tweakers.net (18%) om producten of diensten te vergelijken. Op enige afstand volgen UnitedConsumers.com, Pricewise.nl, Prijsvergelijken.nl, Google Shopping en Overstappen.nl.
Frequent gebruik blijft achter
Slechts een klein deel van de online shoppers vergelijkt vaker dan één keer per maand via sites zoals Consumentenbond.nl en Tweakers.net (beide 8%). Bij de andere prijsvergelijkingsites ligt dit aandeel regelmatige gebruikers nog lager. Dit komt waarschijnlijk omdat men deze websites eerder raadpleegt bij een aankoop voor de lange termijn of met een groter aankoopbedrag. Er zijn ook prijsvergelijkingsites die populair zijn bij specifieke consumentengroepen. Zo maken mannen vaker gebruik van Tweakers.net dan vrouwen en ook jongeren vergelijken vaker via deze site. Independer is vooral populair onder hoogopgeleiden.
Over Multiscope en Hogeschool van Amsterdam
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is specialist in onderzoek en onderwijs op het gebied van e-commerce, retail, opkomende technologieën en data driven marketing.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over online marktplaatsen in Nederland. In het onderzoek zijn 6.936 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd die in de afgelopen 3 maanden producten of diensten via het internet hebben gekocht.
0 comments on Drie op vijf Nederlanders gebruikt prijsvergelijkingsite