Gemiddelde NPS Nederlandse autoverzekeraars is +58
- 15 februari 2024
Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96). Autobezitters in de leeftijd 18 tot en met 34 jaar zijn het meest kritisch en geven gemiddeld een lagere NPS (+38) dan 50-plussers (+59). Autobezitters met een all risk verzekering (+63) zijn daarnaast het meest tevreden van alle verzekerden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.
ZLM krijgt hoogste NPS (+96)
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van een autoverzekeraar is +58. ZLM (+96) krijgt de hoogste NPS van alle verzekeraars. InShared volgt op enige afstand met een score van +69. De NPS van zowel Centraal Beheer als ANWB is +67. Univé maakt de top vijf compleet (+65). Hoewel alle autoverzekeraars een positieve score hebben, krijgt De Goudse de laagste NPS (+15).
Jongeren zijn het meest kritisch
Over het algemeen zijn 50-plussers het meest positief over de autoverzekeraars (+59). Bijna zeven op de tien personen boven de 50 jaar geven een cijfer van 8 of hoger (68%). Voor de groep 18- tot en met 34-jarigen is dit slechts 47%. De gemiddelde NPS van de autoverzekeraars is binnen deze jongste groep +38. Deze leeftijdsgroep is daarmee het minst tevreden over de autoverzekeraars.
All risk verzekerden meest tevreden (+63)
Het type verzekering blijkt ook van invloed op de klanttevredenheid. Autobezitters met een all risk verzekering zijn het meest tevreden (+63). Klanten met een WA-verzekering geven een lagere NPS van +43. Daartussen zitten verzekerden met een beperkt casco verzekering. Zij geven autoverzekeraars gemiddeld een NPS van +54. Over het algemeen geldt dus hoe beter verzekerd, hoe meer tevreden klanten zijn over de autoverzekeraar.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, premie, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor autoverzekeraars. In het onderzoek zijn 5.264 autobezitters van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse populatie autobezitters. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Sven de Bruijn via 073-6212122 of sven@multiscope.nl.
1 Klanten van bepaalde autoverzekeraars kregen de vraag: “Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je de autoverzekeraar zou aanraden aan vrienden of collega’s?” De (Europese) Net Promoter Score komt tot stand door het percentage respondenten dat een score van 0 tot en met 5 geeft (detractors), af te trekken van het percentage respondenten dat een score van 8 tot en met 10 geeft (promoters).
0 comments on Gemiddelde NPS Nederlandse autoverzekeraars is +58