Grote verschillen klanttevredenheid dagattracties
- 11 juni 2024
Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Toverland en Hoenderdaell scoren de hoogste NPS. SEA LIFE en Dolfinarium de laagste. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Toverland en Hoenderdaell hoogste NPS
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse dagattracties is +68. Attractiepark Toverland (+87) en dierenpark Hoenderdaell (+87) hebben de hoogste NPS. Op korte afstand volgen Sprookjeswonderland (+86), De Efteling (+84) en GaiaZOO (+83).
SEA LIFE en Dolfinarium lage NPS
Het is opvallend dat voornamelijk aquaria een lage NPS scoren. Zo is de NPS van SEA LIFE (+16) met afstand het laagst, gevolgd door Dolfinarium (+31). Ecomare (+79), dat zich ook focust op zeedieren, heeft wel een duidelijk hogere NPS dan andere parken met een soortgelijk aanbod.
Bezoekers attractieparken zijn meer tevreden
Nederlandse attractieparken krijgen gemiddeld een NPS van +75. Dierentuinen en aquaria krijgen daarentegen een gemiddelde NPS van +67. In de top vijf partijen met de hoogste NPS staan daarnaast drie attractieparken. Nederlanders zijn over het algemeen dus meer tevreden over attractieparken dan over dierentuinen en aquaria.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 5.857 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Sven de Bruijn via 073-6212122 of sven@multiscope.nl.
1 Klanten van bepaalde attractieparken, dierentuinen en aquaria kregen de vraag: “Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je het attractiepark, de dierentuin of het aquarium zou aanraden aan vrienden of collega’s?” De (Europese) Net Promoter Score komt tot stand door het percentage respondenten dat een score van 0 tot en met 5 geeft (detractors), af te trekken van het percentage respondenten dat een score van 8 tot en met 10 geeft (promoters).
0 comments on Grote verschillen klanttevredenheid dagattracties