Inzicht voor Manutan in naamsbekendheid en imago
- 22 september 2015
Manutan, voorheen Overtoom, is een leverancier van kantoor-, magazijn- en werkplaatsartikelen voor het bedrijfsleven. In 2014 is de naamsverandering doorgevoerd om in heel Europa één identiteit uit te stralen. Mede door een landelijke media campagne in Nederland werd deze verandering aangekondigd. De wens van Manutan was om de naamsbekendheid en het imago van het merk te onderzoeken in Nederland, België en Frankrijk.
In een vervolg onderzoek in 2015 zijn ook andere Europese landen meegenomen in het onderzoek. Hierdoor is de naamsbekendheid en beoordeling van het imago per land duidelijk en kunnen de verschillen tussen de landen in kaart gebracht worden. Het onderzoek is in 2014 en 2015 uitgevoerd om ook de ontwikkeling in kaart te brengen.
Doel
Een internationaal onderzoek naar de naamsbekendheid van Manutan en de wijze waarop het merk (de merkwaarde) wordt beoordeeld. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België, Frankrijk, Tsjechië, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Onderzoeksvragen
- Met welke leveranciers zijn inkoopprofessionals bekend? (Top of Mind-, spontane- en geholpen bekendheid)
- Welke leveranciers krijgen de voorkeur?
- Hoe worden deze leveranciers beoordeeld op basis van evidente eigenschappen?
- Welke eigenschappen van een leverancier zijn voor inkoopprofessionals het meest belangrijk?
Doelgroep
Het onderzoek is uitgevoerd onder bestaande en potentiële klanten van Manutan in de landen Nederland, België, Frankrijk, Tsjechië, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Deze professionals zijn vanuit hun functie verantwoordelijk voor de aanschaf van artikelen voor kantoor, magazijn en/of werkplaats.
Uitvoering
De doelgroep is door middel van een online enquête, geprogrammeerd in Socratos, onderzocht. Multiscope is tevens verantwoordelijk geweest voor de rapportage van resultaten van het onderzoek in 2015 (per land). Met deze rapportage kan Manutan in één oogopslag zien wat de naamsbekendheid is, welke scores haar directe concurrenten hebben en wat de verschillen zijn tussen haar eigen klanten en potentiële klanten. Dankzij de herhaalmeting is de impact van de ontwikkelingen meetbaar geworden.
Resultaten
Met de resultaten heeft Manutan een goed beeld van haar naamsbekendheid. Door de imago aspecten te meten heeft Manutan inzicht in haar positie in de markt ten opzicht van de concurrentie. Daarnaast heeft Manutan inzicht in de belangrijkste eigenschappen en de beoordeling van zichzelf en de concurrentie. Dit stelt Manutan in staat haar dienstverlening te verbeteren en de communicatie beter af te stemmen op het gewenste imago.
Meer weten?
Wilt u meer weten over een naamsbekendheidonderzoek of imago-onderzoek omtrent uw organisatie? Neem dan contact op met Multiscope via 073-6212122 of onderzoek@multiscope.nl.
0 comments on Inzicht voor Manutan in naamsbekendheid en imago