
Isolatie wint terrein als topprioriteit voor consumenten
- 20 maart 2025
Isolatie is de populairste maatregel voor woningverduurzaming. Nederlanders besteden de werkzaamheden daarvoor meestal uit. Bijna één op de acht is van plan om de woning in de komende twaalf maanden te verduurzamen door middel van isolatie. Dit blijkt uit de vijfde editie van Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.400 Nederlanders.
Grootste marktaandeel voor isolatie
Nederlandse huishoudens gaven het afgelopen jaar €4,9 miljard uit aan woningisolatie. De investering in zonne- en windenergie bedraagt €3 miljard (28%). Verder gaat €2,1 miljard (20%) naar verduurzamingen op het gebied van verwarming. In 2023 had zonne- en windenergie nog het grootste aandeel (39%). Nederlanders kiezen dus vaker voor isolatie boven zonnepanelen.

Isolatie vooral uitbesteed
Van de totale uitgaven aan isolatie gaat 89% naar aanpassingen die de huishoudens tegen betaling laten uitvoeren. Huishoudens die dit laten uitvoeren, geven gemiddeld €2.359 per aanpassing uit. Huishoudens die aanpassingen zelf uitvoeren betalen beduidend minder (€317) per aanpassing.
Intentie aanpassingen aan isolatie is 12%
Naar verwachting gaat 12% van de Nederlandse huishoudens in de komende twaalf maanden verduurzamen op het gebied van isolatie. Dat zijn 993.000 huishoudens. Daarnaast wil 10% de verwarming verduurzamen. Slechts 6% kiest voor zonne- en windenergie, terwijl 5% aanpassingen wil doorvoeren op het gebied van verlichting of waterbesparing. Bijna 4% wil de ventilatie verduurzamen.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit Duurzaam Wonen, een grootschalig onderzoek naar energie, isolatie, verwarming, ventilatie en besparing. In het onderzoek zijn 4.409 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
0 comments on Isolatie wint terrein als topprioriteit voor consumenten