Vier op tien pakken elke dag impulsief tussendoortje
- 27 juli 2017
Nederlanders zijn gek op tussendoortjes. Ruim negen op de tien Nederlanders (92%) eten dagelijks iets tussen de maaltijden door. Consumenten pakken een tussendoortje, omdat ze trek hebben in iets lekkers, honger hebben of uit gewoonte. Een tussendoortje eten ze vaak ongepland. Vier op de tien nemen dagelijks minstens één tussendoortje dat ze niet van plan waren. Vooral jongeren kiezen ongezonde tussendoortjes. Dit blijkt uit mobiel marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 685 Nederlanders.
Vooral trek in iets lekkers
Vier op de tien tussendoor-eters (37%) nemen minimaal drie keer per dag een tussendoortje. Voor de helft is trek in iets lekkers de belangrijkste reden om een tussendoortje te pakken. Daarnaast geeft men aan honger te hebben (20%) of om uit gewoonte iets te nemen (12%). Nederlanders zijn vaak impulsieve snackers. Vier op de tien Nederlanders worden minstens een keer per dag verleid tot een ongepland tussendoortje.
Koekjes, fruit en chips zijn favoriet
Tussendoortjes moeten vooral lekker zijn. Zeven op de tien consumenten vinden dit belangrijk bij de keuze van een tussendoortje. Daarnaast moet het makkelijk mee te nemen zijn (23%), makkelijk zijn om onderweg op te eten (21%) en energie geven (20%). Voor 37% is het belangrijk dat het tussendoortje gezond is. Toch zijn de favoriete tussendoortjes niet altijd gezond. Koekjes (50%) en chips/zoutjes (38%) zijn, naast fruit (48%), de populairste tussendoortjes. Lay’s, Milka en Sultana worden regelmatig genoemd als favoriet tussendoortjes-merk.
Vooral jongeren kiezen ongezonde tussendoortjes
Nederlandse snackers tot 35 jaar gaan het minst bewust en het minst gezond met tussendoortjes om. Ze eten vaker tussendoortjes (meer dan de helft drie keer per dag of meer) en worden vaker verleid tot een ongepland tussendoortje. Vier op de tien geven aan vooral ongezonde tussendoortjes te eten. Ze kiezen vaker voor koekjes, chips of chocolade dan Nederlanders boven de 35.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een representatief onderzoek via de mobiele onderzoeksapp (iOS en Android) van Multiscope. In totaal hebben 685 leden het onderzoek volledig ingevuld. De fotoselectie van favoriete tussendoortjes is verkregen door deelnemers aan het onderzoek een foto te laten maken van hun favoriete tussendoortje.
Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met mobiel marktonderzoek, marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.
0 comments on Vier op tien pakken elke dag impulsief tussendoortje