Woonwinkels scoren slecht op ‘beste service’
- 22 oktober 2024
Woonwinkels scoren van alle subbranches binnen de woonbranche het slechtst op de waardestrategie ‘beste service’. Hubo heeft de hoogste score van alle partijen in de woonbranche. Er bestaat een positief verband tussen de score op ‘beste product’ en ‘geloofwaardigheid’. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.700 Nederlanders.
Service belangrijk voor klanten woonwinkels
Woonwinkels vormen een subbranche binnen de woonbranche. Van alle subbranches ontvangen woonwinkels gemiddeld de laagste scores op de waardestrategie ‘beste service’ (3,27). Dit is opvallend, want een relatief groot deel van de consumenten vindt ‘beste service’ het belangrijkst wanneer zij klant zijn binnen de woonwinkelbranche. Het kan dus interessant zijn voor woonwinkels om zich te richten op deze waardestrategie.
Hubo uitblinker op ‘beste service’
Hubo is de uitblinker op ‘beste service’ (3,67)1. Volgens klanten heeft Hubo een uitstekende dienstverlening. Hubo richt zich volgens de klant op een nichemarkt, aangezien maar 15% van de markt kiest voor de ‘beste service’ binnen de bouwbranche.
Verband tussen geloofwaardigheid en service
Winkels die goed scoren op service, halen ook een hoge score op ‘geloofwaardigheid’. Er bestaat dus een verband tussen de mate van geloofwaardigheid die de klant ervaart bij een partij in de woonbranche en de service.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).
De acht stellingen voor de waardestrategie ‘beste service’ zijn:
- Investeert in een langdurige klantrelatie.
- Ziet de klant als koning.
- Onderhoudt goed contact met mij.
- Gaat goed met mijn klachten om.
- Biedt persoonlijke service.
- Focust op hoge klanttevredenheid.
- Biedt goede service.
- Levert maatwerk.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 5.725 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Liza Heslenfeld via 073-6212122 of liza@multiscope.nl.
1 Gemeten op een vijpuntsschaal waarbij 1 stond voor helemaal mee oneens en 5 voor helemaal mee eens.
0 comments on Woonwinkels scoren slecht op ‘beste service’