Eigen tempo belangrijkst bij online opleiding
- 4 februari 2021
De meeste Nederlanders benoemen het volgen van een opleiding in het eigen tempo als belangrijkste reden om te kiezen voor een online opleiding (16%). Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.600 Nederlanders.
Tempo, gemak en tijd vaakst genoemd
De grootste groep Nederlanders geeft aan dat studeren in het eigen tempo (16%), gemak (15%) en in eigen tijd (14%) de belangrijkste redenen zijn om online een opleiding te volgen. Eén op de tien geeft kosten als beweegreden op (10%). Daarnaast worden vanuit huis studeren, interesse, kennis, geen reistijd, zelfontwikkeling en bijscholing genoemd. Een kwart van alle Nederlanders kan geen enkele reden bedenken om een online opleiding te volgen.
Duidelijk profiel online cursist
Er zijn evenveel mannen en vrouwen die online weleens een opleiding hebben gevolgd. Wel zien we verschillen op basis van leeftijd, opleiding, inkomen en functie. De online leerlingen zijn voornamelijk hbo- of wo- opgeleid en vaak werkzaam in de financiële of ICT sector met een commerciële of adviserende component. Qua inkomen zijn het vooral Nederlanders met een inkomen van 1 keer modaal of meer. Daarnaast zijn het vaker 18- tot 49-jarigen dan 50-plussers.
Vrouwen hebben vaker reden voor online opleiding
Vrouwen (79%) kunnen vaker een reden bedenken voor het volgen van een online opleiding dan mannen (70%). Voor vrouwen zijn vooral vanuit thuis (6% versus 10%) en in eigen tijd studeren vaker belangrijk dan voor mannen (11% versus 17%).
0 comments on Eigen tempo belangrijkst bij online opleiding