Gemiddelde vrouw spendeert €845 aan kleding
- 16 mei 2024
Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.
Vrouwen geven fors meer uit dan mannen
Vrouwen besteden gemiddeld €95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop1. Mannen geven gemiddeld €88 uit per aankoop. Omdat vrouwen gemiddeld vaker kleding kopen (8,9) dan mannen (5,4) komt de jaarlijkse besteding van vrouwen hoger uit (€845). Mannen besteden per jaar ‘slechts’ €476 aan kleding. Vrouwen geven jaarlijks dus fors meer uit in kledingwinkels en bij webshops dan mannen. Mannen kopen daarnaast bij minder verschillende winkels en webshops (2,4) dan vrouwen (3,7).
Online besteding gemiddeld €136
Nederlanders spenderen gemiddeld €92 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. De jaarlijkse besteding aan kleding bedraagt gemiddeld €675 per persoon. Van alle leeftijdsgroepen geven 18- tot en met 34-jarigen jaarlijks het meeste uit (€1.094) en 50-plussers het minste (€501). Aankoopbedragen online (€136) zijn fors hoger dan in fysieke winkels (€74).
Zalando hoogste besteding webshops
De gemiddelde besteding bij de Bijenkorf (€229) is het hoogst van alle kledingwinkels en webshops. Van Uffelen (€166) en Van Dal mannenmode (€165) volgen op afstand. Kledingkopers besteden bij Wibra (€19) en Zeeman (€20) het minst. De gemiddelde besteding bij Zalando (€118) is het hoogst van alle webshops zonder fysieke winkels in Nederland.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor kledingwinkels. In het onderzoek zijn 5.195 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Sven de Bruijn via 073-6212122 of sven@multiscope.nl.
1 In het rapport zijn de bestedingen meegenomen van de 51 grootste kledingwinkels en webshops van Nederland.
0 comments on Gemiddelde vrouw spendeert €845 aan kleding